Як вберегтися від шахраїв?

Незважаючи на широку профілактично-роз’яснювальну кампанію та регулярні попередження з боку поліції, громадяни через свою неуважність та безпечність продовжують ставати жертвами шахраїв усіх мастей.
Для більшої поінформованості знайомимо жителів територіальної громади з основними видами шахрайств та способами їх уникнення.
Види шахрайств:
1) Телефонні шахрайства (ваш син в міліції або потрапив у ДТП), або SMS про виграш автомобіля і необхідність сплати комісійних;
2) Інтернет-шахрайства (купівля – продаж товарів через Інтернет);
3) Шахрайства з банківськими картками (виманювання pin-коду або паролю картки та зняття з неї готівки);
4) Псевдоелектрики, псевдосоцпрацівники, псевдополіцейські
5) Під приводом пропозиції купити нібито дорогі речі (золото, антикваріат, картини) видурювання значних сум грошей;
6) Оформлення вигідних депозитів у банку під великі відсотки або оформлення дисконтних карток на знижки для купівлі продуктів харчування
7) Псевдопокупці макулатури, пух-пір’я, ганчір’я, картопля, а також продавці різних чудодійних ліків та супертоварів для зцілення і оздоровлення;
8) Обмін грошей на нові купюри;
9) Окремий пункт − гадання, ворожіння, зняття порчі.
Шахраї можуть представлятися:
Працівниками центру соціального обслуговування пенсіонерів; працівниками інших соціальних служб, що займаються допомогою пенсіонерам; ворожками, цілительками, працівниками банку; працівниками благодійного фонду; представниками «Червоного хреста».
Пропонують:
Зробити безкоштовно ремонт в квартирі; продати за півціни продукти харчування; переоформити пенсію; під видом грошової реформи обміняти гроші на нові; надати «миттєві відсотки»; зняти порчу; будь-які інші послуги, за які оплата йде за дуже низькими тарифами.
1) Телефонні шахраї
Шахраї дзвонять на телефон увечері або вночі. Незнайомий голос повідомляє, що син (чоловік, онук) абонента затриманий поліцією або потрапив в якусь біду. Якщо жертва починає нервувати й розпитувати подробиці, шахрай веде далі. Аферист не дає жертві вийти зі стресової ситуації й веде діалог так, що потерпілий погоджується допомогти родичеві і слухняно виконує поради «посередника». Інколи шахраї просять не відключати телефон, щоб позбавити людей можливості передзвонити родичам і з'ясувати реальну картину. Інколи вони міняють голос і представляються родичами.
Мета одна - виманити гроші, які жертва, «рятуючи» родича, має переказати на банківський рахунок або віддати готівкою кур’єру.
Аби не стати жертвою шахраїв, радимо громадянам дотримуватися наступних правил:
Перш за все, не впадайте в паніку і не поспішайте виконувати умови аферистів.
Ніколи не називайте своїх близьких на ім'я. Попросіть людину, яка представилася поліцейським, назвати прізвище, ім'я, по-батькові і дату народження затриманого або постраждалого родича. Практично в 100 відсотках випадків такою інформацією злочинці не володіють.
Уточніть, в якому саме відділі поліції знаходиться ваш син або родич, після чого передзвоніть до чергової частини і перевірте інформацію.
Спробуйте якнайскоріше передзвонити тому, хто «потребує негайної допомоги», або людям, які можуть в даний момент бути поруч і підтвердити або спростувати інформацію.
Якщо ж ви все-таки потрапили на гачок аферистів або відносно вас намагалися застосувати шахрайські дії, якнайшвидше телефонуйте до поліції. Це дасть змогу правоохоронцям вирахувати та затримати зловмисників «по гарячих слідах».
2) Інтернет-шахрайства
Поширені при купівлі-продажі товарів через Інтернет. Шахрай виставляє на сайт товар, ніби для продажу, і пропонує здійснити передоплату або перерахувати хоча б задаток. Після того, як жертва перерахувала гроші, аферист зникає. Бувають випадки і навпаки — жертва надсилає товар замовнику, а грошей за нього так і не отримує.
Крім того, потерпілими від інтернет-шахрайств стають і продавці товару.
Відомості по даних фактах внесятьсяі в Єдиний реєстр досудових розслідувань за ознаками ч. 1 ст. 190 Кримінального кодексу України (шахрайство).
3) Шахрайство з використанням реквізитів банківських карток
Шахрай видає себе за співробітника банку і під різними приводами намагається дізнатися реквізити картки (номер, пароль, код). Як тільки це йому вдається – з картки відразу ж зникають всі кошти.
4) Псевдоелектрики, псевдосоцпрацівники, псевдополіцейські
Аферисти часто представляються то працівниками комунальних служб, то банківськими службовцями, то благодійниками.
Шахраї дзвонять у двері, представляються працівниками комунальної служби і під приводом перевірки електролічильника заходять до помешкання. Поки господар шукає документи на лічильник, гість починає нишпорити по кімнатах і підбирає все, що погано лежить.
Особливої уваги заслуговують псевдополіцейські.
Шахраї представляються правоохоронцями і під приводом перевірки номерних речей (мобільні телефони, велосипеди) заволодівають ними, заявляючи господарям, що ці речі – крадені.
5) Шахрайство під приводом продажу коштовних чи антикварних речей (золото, антикваріат, картини) шахраї видурюють значні суми грошей, або встановлюють їх місце знаходження та викрадають з помешкання, варто лише їм туди потрапити.
6) Оформлення вигідних депозитів у банку під великі відсотки або оформлення дисконтних карток на знижки для купівлі продуктів харчування
Аферисти чатують на своїх жертв поблизу філій банків чи поштових відділень в день видачі пенсії чи допомоги і одразу ж пропонують вигідно вкласти гроші під високі відсотки. Аферист заводить розмову про вклад і одразу напарник шахрая починає розхвалювати пропозицію та сам перший «оформляє» депозит і тут же отримує наперед хороші відсотки з вкладу. Це стимулює жертву і вона втрачає здатність тверезо мислити, погоджуючись та віддаючи гроші, а інколи ще й додатково приносить з дому.
7) Псевдопокупці макулатури, пуху-пір’я, ганчір’я, картоплі та продавці різних супертоварів і чудодійних ліків
Купівля вищезгаданих речей – лише привід зайти до помешкання чи до господарства. Як правило, таких покупців заходить кілька. Поки одні «торгуються» (відволікають увагу господаря), інші нишпорять у помешканні та крадуть гроші й коштовності. Зрештою, продаж не відбувається, бо одну зі сторін не влаштовує ціна, і непрохані гості полишають господарство. Обкрадена жертва помічає свої втрати лише згодом, коли перевіряє свої схованки.
Шахраї – торгівці чудодійними ліками та супертоварами для оздоровлення, користуючись необізнаністю «клієнта» у суті товару, задорого продають йому дешевий мотлох.
8) Обмін грошей на нові купюри.
Користуючись частою зміною посадовців у державі, шахраї представляються банківськими службовцями та розповідають довірливим жертвам, нібито оголошено грошову реформу, і необхідно замінити старі купюри на нові. Замість справжніх грошей аферисти підсовують «куклу» з листочків паперу або сувенірні банкноти.
9) Окремий пункт − гадання, ворожіння, зняття порчі.
Цим промишляють шахраї не слов’янської зовнішності жіночої статі. Жертвами їх стають в основному люди літнього віку та молоді жінки й дівчата.
Аферисти заходять на подвір’я чи до помешкання до пенсіонерів та представляються знахарками, екстрасенсами чи цілительками.
Нерідко під час спілкування зловмисники лякають потерпілих, що на них лежить «прокляття», яке у змозі зняти тільки вони. Обіцяючи допомогти, шахраї проводять «ритуали» з курячими яйцями та іншими речами, змушують стареньких молитися в окремих кімнатах будинку, носити з городу землю та віддавати усі заощадження і коштовні речі. Люди слухняно виконують всі вказівки шахраїв, і лише згодом розуміють, що їх ошукали.
На ворожінні більше потерпають молоді жінки та дівчата. Підпадаючи під навіювання, жертви виносять з дому всі гроші та коштовності і віддають шахраям.
В цій ситуації найкраща порада – якомога швидше відчепитися від непроханих благодійників і звести до мінімуму вербальний та зоровий контакт з ними. У крайньому разі покликати на допомогу когось стороннього.
Шановні громадяни, будьте пильні, перевіряйте надану вам інформацію, не довіряйте незнайомим людям! Та якщо ви чи ваші знайомі все ж таки стали жертвою шахраїв, негайно звертайтеся до відділу поліції.
Відділ з питань засобів масової інформації
та зв’язків з громадськістю
Новини на цю ж тему
У Баштанській громаді відбулися установчі збори з формування Громадської ради
Відбулося засідання круглого столу стосовно перейменування міста
Ініціюй! Підтримуй! Впливай ‒ подай петицію
Продовжуємо працювати над покращенням комунікації між бізнесом та владою
Ініціюй! Підтримуй! Впливай ‒ подай петицію
З 1 серпня держреєстратори мають перевіряти результати проведення
Приймаємо пропозиції та зауваження
Розпочато роботу по впровадженню нового інструменту – муніципальний чатбот "СВОЇ"
Навчалися застосовувати на практиці механізми залучення громадян
За підсумками опитування

Інформаційно-роз'яснювальна кампанія

Дізналися більше про залучення мешканців до ухвалення рішень

До уваги жителів територіальної громади

Ініціюй! Підтримуй! Впливай ‒ подай петицію
Проведено «День відкритих дверей» у КП «Міськводоканал»

День відкритих дверей у КП «Міськводоканал»

«Передбачати, готуватися та реагувати на кризи – ІНВЕСТУЙМО ЗАРАЗ У СТІЙКІ СИСТЕМИ БЗР

Діалогова платформа "Ключ до успішної інтеграції внутрішньо переміщених осіб"
Приймаємо пропозиції та зауваження
День відкритих дверей у відділі ЦНАП

Передбачати, готуватися та реагувати на кризи – ІНВЕСТУЙМО ЗАРАЗ У СТІЙКІ СИСТЕМИ БЕЗПЕКИ ТА ЗДОРОВ’Я НА РОБОТІ

Мінцифра випустила освітній серіал про електронний підпис

Відбулося громадське обговорення
Семінар-нарада зі старостами Баштанської територіальної громади
Підписано меморандум для активізації молоді

Подай петицію
До уваги громади

Підвищення ролі культурної та освітянської роботи в сучасному житті молоді
Подай петицію
День відкритих дверей у відділі державної реєстрації

Тренінг "Кризові комунікації під час пандемії"

Дитяча організація "Сузір'я" відвідала міську раду
Баштанський міський голова звітував перед колективами
Сигнал супутникових телеканалів закодовано

Учні Баштанської гімназії відвідали Баштанську міську раду

Пропозиції громадян посприяти вирішенню питань

Проведення публічного громадського обговорення

Повідомлення про проведення громадського обговорення

Розпочато опитування «Потреби місцевої громади»

Обговорення проєкту Орієнтовного плану проведення консультацій з громадськістю у 2020 році

Чи достатня згуртованість у нашій громаді?

Одна подяка за жовтень

Аналіз опитування щодо якості надання послуг на території Баштанської міської ради

Інформаційна акція «Ми хочемо почути вас»

Ініціюй! Підтримуй! Впливай ‒ подай петицію

Міський голова продовжує звітувати

Є питання? Напишіть нам. Відповіді

Баштанська громада працює над Комунікаційною стратегією
Міський голова завершив звітування перед громадою за 2018 рік
Головні розпорядники бюджетних коштів прозвітували про виконання міського бюджету за бюджетними програмами та показниками

Відбулося засідання робочої групи з розгляду комунікаційної стратегії
Підвищення інформаційної безпеки

Пройшли громадські обговорення щодо затвердження орієнтовного плану

Шановні жителі Баштанської об’єднаної громади!

Ефективні комунікації для місцевих громад

Тренінг “Комунікація в соціальних медіа та цифрових каналах”

Привітання міського голови з Днем працівників радіо, телебачення та зв’язку

Повідомлення про проведення консультацій з громадськістю щодо затвердження логотипу Баштанської міської об’єднаної територіальної громади

Повідомлення про проведення громадського обговорення щодо затвердження Орієнтовного плану проведення консультацій з громадськістю у 2019 році

Семінар-нарада зі спеціалістами І категорії, помічниками т. в. о. старост ОТГ

Семінар-нарада з помічниками старост

28 представників об’єднаних територіальних громад закінчили навчання у «Школі прес-секретаря»
